سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
صدای پنج گنج جنوب، نجات هلیل، احیای جازموریان
صدای پنج گنج جنوب ( قلعه گنج، کهنوج، رودبار، منوجان، فاریاب) دغدغه‌ها، خواسته‌ها، مشکلات و مطالبات خود را برای ما بفرستید تا به گوش مسئولین برسانیم! مشخصه تلگرام جهت تماس: https://t.me/rashedjahangiri
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 12
کل بازدید : 112487
کل یادداشتها ها : 71
خبر مایه


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

بسمه تعالی
مهمترین بیانات حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای بامری امام جمعه بخش جازموریان در نماز جمعه 27 اردیبهشت 98

17 ماه مبارک رمضان؛سفر »معراج« رسول گرامى اسلام ص از مسجد اقصی به آسمانها است؛ سفرى براى درک رموز هستى و عظمت خلقت پروردگار.

گزینه قطعى ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه‌هاست، چراکه مذاکره با دولت کنونى آمریکا سمّ مضاعف است، البته جنگى نخواهد شد بلکه برخورد، برخورد اراده‌هاست و در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامى قوى‌تر از دشمن است و به فضل الهى این بار هم پیروز خواهیم شد.

 فرمایش مقام معظم رهبری در تبیین توطئه فعلى هیأت حاکمه آمریکا به ابعاد و اهداف طرح آمریکا و در بیان علل شکست این طرح:
1- آن‌که شدت دشمنى و خصومت سران آمریکا نسبت به جمهورى اسلامى، آنان را دچار خطا در محاسبات کرده است و باعث شده درک درستى از مسائل ایران نداشته باشند.

2-اصلى‌ترین ابزار آن‌ها هیاهو و تهدید است که مردم ایران هراسى از این تهدیدهاى توخالى ندارند. آمریکایى‌ها به‌طور تصاعدى بر شدت عربده‌هاى خود مى‌افزایند اما توجه ندارند این عربده‌ها فقط ضعف آن‌ها را آشکارتر مى‌کند. باید بدانیم، کسى‌که با صداى بلند تهدید مى‌کند، قدرت و توانایى او به اندازه‌ى آن صداى بلند نیست.

3-آمریکا آنچنان که برخى مدعى هستند، پر هیبت و قدرت نیست و از ضعف‌هاى زیاد و مهمى رنج مى‌برد و نباید مرعوب آن شد.

وظایف دولت براى مقابله با آمریکا: 1- لزوم جدى‌تر شدن مدیریت‌ها و برنامه‌ریزى‌ها جهت مقابله با مشکلات اقتصادى 2- در دستور کار قرار دادن جدى حل مسائل و مشکلات اقتصادى 3- درمان بیمارى‌هاى اقتصاد کشور4- اصلاح ساختارى بودجه کشور5- اصلاح نظام بانکى که باید انجام شوند6- مدیریت شجاعانه، امیدوارانه، جهادى، همراه با اشراف میدانى بر مشکلات‌7- عدم انفعال در برابر دشمن و شرطى نکردن اقتصاد به مسائل خارج 8- استفاده از ظرفیت وسیع مردمى کشور9- برخورد قاطع با قاچاق، دلالى‌ها، خریدهاى خیانت‌کارانه‌ى ارزاق عمومى و احتکار10- حمایت همگانى از دولت در این عرصه‌ها.

وظایف مردم در راستاى مقابله با طرح آمریکا؛ 1- خرید محصولات داخلى و استمرار حمایت از کالاى ایرانى 2-پرهیز از اسراف‌3- توجه نکردن به شایعات در فضاى مجازى 4- زیاده‌روى نکردن در خرید5- کمک به رونق تولید مورد اشاره قرار دادند.

 وظایف قواى سه گانه جهت مقابله با طرح آمریکا: 1- رفع موانع «رونق تولید» به‌عنوان کلید حل بسیارى از مشکلات کشور2- «اعتماد به جوانان» به‌عنوان راه‌حل اصلى مشکلات کشور.
 
15 ماه مبارک رمضان؛ ولادت باسعادت سبط اکبر امام حسن مجتبى علیه السلام
امام حسن مجتبى علیه السلام؛ اسوه کرامت، بردبارى و عبادت بود.
????پایگاه خبری مردمی #جازموریان
http://T.me//jazmooryan

 


  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، «حجت الاسلام احمد نجنو» امام جمعه شهرستان قلعه گنج، در خطبه های نماز جمعه این هفته (27 اردیبهشت)، ضمن سفارش به تقوای اللهی، گفت: هر ماهی خصوصیاتی دارد و خداوند متعال برای شب و روز ماه مبارک رمضان، برنامه های خاصی گذاشته است تا به وسیله آن، دل های زنگار زده ما جلا پیدا کند و آن هم برنامه عمل است، ماه مبارک ماه عمل است و مقدمه عمل توجه هست، توجه یعنی بیدار شدن از خواب غفلت است.

حجت الاسلام احمد نجنو، افزود: روح ماه مبارک رمضان، بیدار شدن از خواب غفلت است، برای بیدار شدن از خواب غفلت باید به سنت پیامبر عزیزمان همان سنتی که راوی می فرماید: در دل شب دیدم مردی دارد ضجه می زند نگاه کردم دیدم امام زین العابدین (ع) است و با خدای خودش مناجات می کند، عمل کنیم، پس یکی از راه های بیدار شدن از خواب غفلت، مناجات و راز و نیاز در دل شب با خداوند متعال است.

خطیب جمعه قلعه گنج، ضمن تبیین بیانات رهبری در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا برای تغییر محاسبات و تسلیم شدن مسئولان و نیز فاصله گرفتن مردم از نظام فرمودند: گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن مقاومت در همه زمینه هاست، چون مذاکره با دولت آمریکا سم مهلک است.

وی، ادامه داد: مذاکره با آمریکا هیچ ثمری برای ملت ایران ندارد و نمونه بارز آن، مذاکرات هسته ای و برجام است، این توافق چه دستاوردی برای ایران داشت و کدام یک از مشکلات معیشت مردم را حل کرد؟

حجت الاسلام نجنو، اضافه کرد: مقامات فعلی آمریکا بدانند نفرت ملت ایران از آمریکا 10 برابر، منافع جمهوری اسلامی ایران دست نیافتنی تر، همت جوانان مضاعف تر و آمادگی نیروهای نظامی  و امنیتی بیشتر شده است.

امام جمعه قلعه گنج، خاطرنشان کرد: آقا جان ما جهت مقابله با طرح آمریکا به قوای سه گانه  فرمودند؛باید موانع رونق تولید رفع شود، به جوانان اعتماد شود و تلاش و برنامه ریزی بی وقفه جهت خود کفایی محصولات صورت گیرد.
خطیب جمعه قلعه گنج، در پایان، به سال روز عقد اخوت میان پیامبر(ص) و حضرت علی(ع)، میلاد امام حسن مجتبی(ع) ،سال روز طلوع عالم عامل مرحوم آیت الله بهجت، اشاره کرد.


  

بازدید محمد جعفر جهانگیری معاونت عمران و برنامه ریزی به همراه کارشناسان حوزه برنامه برنامه فرمانداری قلعه گنج از وضعیت ملخ صحرایی و سم پاشی حوزه ریگ متین بخش مرکزی

جهانگیری از همکاری  کشاورزان و شوراها و دهیاری ها و دیگر نهادهای مردمی جهت مقابله به این آفت تقدیر و تشکر کرد و اظهار امیدواری کردند که با همکاری مردم شاهد نابودی هر چه سریعتر این آفت خواهیم بود.

بازدید محمدجعفر جهانگیری از وضعیت مقابله با ملخ صحرایی در قلعه گنج


  

دادستان قلعه گنج خبر داد:69درصد پرونده های قلعه گنج با صلح وسازش به پایان رسیده اند

دادستان عمومی وانقلاب شهرستان قلعه گنج گفت: 69درصد از پرونده های وارده و قابل سازش به شعب شوراهای حل اختلاف شهرستان قلعه گنج با صلح وسازش به سرانجام رسیده اند.

سجاد افشارمنش در دیدار با مهدی تقی زاده ،رئیس شوراهای حل اختلاف استان کرمان اظهار داشت: تلاش برای ایجاد و ترویج فرهنگ صلح و سازش درشهرستان دراولویت کاردستگاه قضایی درسال جاری قرار دارد و در این رابطه از تمام ظرفیت ها به ویژه ظرفیت خود مردم ،روحانیت و سران طوایف استفاده خواهیم کرد

افشارمنش با اشاره به اینکه ار لحاظ شاخص های امنیتی در وضعیت مناسبی قرار داریم ،عنوان کرد:در کنار تلاش های شبانه روزی دستگاه های انتظامی،امنیتی و اطلاعاتی ،این مردم هستند که نقش اصلی را تامین امنیت ایفا می کنند.

وی در تشریح عملکرد یکساله شوراهای حل اختلاف قلعه گنج گفت:در این مدت شعب شوراهای حل اختلاف شهرستان قلعه گنج 981پرونده را مورد رسیدگی قرار داده اند
وی در ادامه تعداد شوراهای حل اختلاف حوزه قضایی قلعه گنج را 5مورد اعلام کرد و گفت:از این تعداد یک شعبه رایی ،2شعبه صلحی و 2شعبه روستایی می باشند.

افشار منش تعداد اعضای اصلی و علی البدل و دبیران شوراهای حل اختلاف حوزه قضایی قلعه گنج را 40نفر اعلام کرد و گفت:دو نفر از مقامات قضائی نیز در شعب شوراهای حل اختلاف حوزه قضایی قلعه گنج در حال خدمت می باشند.

وی در خصوص درصد پرونده های مصالحه شده حقوقی و کیفری نسبت به کل پرونده های مختومه و پرونده های قابل مصالحه گفت: درصد کل مصالحه نسبت به پرونده های قابل سازش 69درصد بوده است .


  

بحران ملخ جدیست

فرماندار قلعه گنج در جلسه مدیریت بحران شهرستان ؛ بحران ملخ جدیست و در شهرستان قلعه گنج حالت بحرانی اعلام شده است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری قلعه گنج ، جلسه ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهرستان با حضور عطا ناوکی فرماندار و رئیس جلسه ، بخشداران ، سلیمانی نسب مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و سایر اعضاء در محل فرمانداری تشکیل شد .
فرماندار قلعه گنج با بحرانی خواندن وضعیت ملخ در شهرستان گفت: در شهرستان قلعه گنج حالت بحرانی اعلام شده و با توجه به وسعت منطقه که بالغ بر 50 هزار هکتار است ، فقط 20 هزار هکتار سم پاشی شده و آنهم بعلت تکثیر بسیار بالا جوابگو نیست
ناوکی افزود : در بحث خودرو امیدواریم بر اساس مصوبات مدیریت بحران استان همکاری شود تا بتوانیم از گسترش بیشتر آنها جلوگیری کنیم
رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان قلعه گنج در بخش دیگری از سخنان خود بخشداران و دهیاران را مخاطب قرار داد و از آنها خواست که با تمام قوا و با بسیج کردن مردم و تراکتورداران به کمک مسئولین و مدیریت جهاد کشاورزی بیایند تا بتوانیم مانند گذشته از این بحران هم به خوبی عبور کنیم
عطا ناوکی در پایان با اشاره به پیش بینی بارندگی در روز های اخیر در شهرستان و تاثیر آن در تخم گذاری و تکثیر پوره های بیشتر ملخ گفت : قطعا این پوره ها رشد چشم گیری خواهند داشت و خواهشمندیم که ستاد مدیریت بحران استان با جدیت بیشتری وارد عمل شود.

 

هجوم ملخ ها به مزارع جنوب کرمان و جازموریان

هجوم ملخ ها به مزارع جنوب کرمان و جازموریان

هجوم ملخ ها به مزارع جنوب کرمان و جازموریان

کلیپ1:هجوم ملخ ها ب مزارع جنوب کرمان در حاشیه جازموریان

کلیپ2: هجوم ملخ به مزارع

 


  

جناب آقای جهانگیری از آنجا که دغدغه مردم جنوب کرمان، #هلیل_رود و #جازموریان و بحث غارت هلیل رود و  انتقال آن یرای مصارف صنعتی و گردشگری در منطقه کویری شمال کرمان است ولی در برنامه سفر اخیر شما به این منطقه هیچ زمانی برای نمایندگان کمپین هلیل و جازموریان اختصاص داده نشد تا مشکلات خود را مطرح نمایند و هیچکدام از سخنرانان نیز به فاجعه انتقال آب هلیل رود به کرمان اشاره نکرد.روی صحبتم با خانم ابتکار، آقای جهانگیری و وزیر نیرو است. خانم ابتکا، جناب جهانگیری جناب اردکانیان تعجب مردم شهرستان های کرانه هلیل رود از رابر تا جازموریان و دلگان این است که چرا تاکنون هیچگونه واکنشی درمخالفت با اجرای این فاجعه انسانی وزیست محیطی انجام نداده اید؟!هر چند که خانم ابتکار بارها اعلام کردند که جازموریان منشاء 25% ریزگردهای کشور است و قطعا بعد از چندین سال این درصد بیشتر شده است.هلیل رود با طول 390 کیلومتر بزرگترین رود جنوب ایران است. این یعنی بیشتراز فاصله تهران تاهمدان و اگرهرطرف هلیل رود  500  متر هم جنگل و درختچه روییده باشد مساحت این کمربند سبز چیزی حدود 390 میلیون مترمربع جنگل است.از طرفی خود دریاچه و  تالاب بین المللی  جازموریان حدود 3200 کیلومتر مربع مساحت دارد.می دانیم که ارزش اکولوژیکی تالاب 10 برابر جنگل و 200 برابر زمین های کشاورزی است! اگر گزارشی مبنی بر تخریب عمدی یک هکتار جنگل به شما داده شود قطعا" به عنوان یک مسوول بررسی ویژه خواهید داد. می دانید که 7 شهرستان جنوب استان کرمان سالیانه چهار و نیم میلیون تن یعنی بار 450 هزار کامیون که 3 نفر کارگر هر کامیون را بار می زند و 450 هزار راننده و شاگرد در 365  روز سال محصولات ارگانیک خارج از فصل تعادل بازار مصرف را به عهده دارد و هر چند که برای کشاورز درآمدی ندارد ولی موجب اشتغال چندین میلیون نفر کامیون دار، غرفه دار، مغازه دار و تره بار فروش در سراسر کشور شده و محصولات ارزان قیمت را در اختیار شهروندانی که دل به دولت دوازدهم خوش کرده اند، می گذارند. ??به همین دلیل به راستی می توان گفت که سوپاپ اطمینان دولت در این نقطه از کشور است ! پس بی جهت نیست که به آن هند ایران و انبار غله کشور می گویند واز 7 هزار سال پیش مهد تمدن جهان  شده است. می‌دانید که همه اینها به برکت هلیل رود بوده است .??اگر هامون خشک شد به دلیل عدم پایبندی افغانستان به توافقنامه سال 1351 در مورد حقابه ایران از رودخانه هیرمند و ساخت سد پیشین بود. ??اگر هور العظیم و تالاب شادگان خشک شد و گردوغبار آن جان هموطنان ما را در خوزستان گرفت به دلیل زیاده طلبی ترکیه و ساخت سد ایلیسو بر روی رودخانه دجله بود ، ????ولی هلیل رود ، بخاطر ساخت سدهای  جیرفت، بافت ، 24 بند خاکی به دست خود ما حال و روز خوشی ندارد و اکنون انتقال آب هلیل رود به کرمان تیر خلاصی به پیکر بیجان هلیل و جازموریان است.??آنچه که بیشتر مردم را آزرده خاطر و عصبانی می‌کند این است که به بهانه" تامین آب آشامیدنی شهر کرمان "این فاجعه را توجیه می کنند.زیرا همه می دانند که به دلیل وجود کوه های پر برف سیرچ ، کوهپایه ، جوپار و ... در فاصله کمتر از 30 کیلومتری شهر کرمان و شیب کوه ها به طرف این شهرو بافت خاک ، آب همه این کوه ها وارد سفره های آب زیرزمینی شهر کرمان می شود و به همین دلیل  است که پروفسور خانجانی و دیگر کارشناسان مستقل آب بر این باورند که شهر کرمان نه تنها کمبود آب ندارد بلکه بر روی دریایی از آب است و به همین دلیل است که رطوبت کف مسجد کرمان و بافت تاریخی کرمان بالا زده است  و چاه های  فاضلاب این شهر با مشکل مواجه شده است. از طرف دیگر وعده تو خالی حفرچاه ژرف و تونل انتقال آب دریا به کرمان مردم را عصبانی تر می کند چه آنکه بنا به اظهار کارشناسان انتقال آب از اقیانوس و دریای عمان ، و از راه کویر بم به کرمان، عاقلانه تر، کم هزینه تر و عملی تر از انتقال آب خلیج فارس از راه سخت  وکوهستانی رابر به کرمان است .??اگر شهر کرمان کمبود آب آشامیدنی هم داشته باشد، باید روش های مصرف آب را بهینه سازی کند مثلا 700 هزار شهروند در این شهر وجود دارد که می توانیم بگوییم نیمی از آنها اصالتا اهل شهرهای جنوبی استان هستند، اگر این 700 هزار نفر روزانه 2 بار هم از سیفون سرویس بهداشتی استفاده کنند، روزانه 14 میلیون لیتر آب شیرین و آشامیدنی  را وارد فاضلاب شهری می کنند ، چرا به جای این همه هزینه تونل انتقال آب و سد صفا رود، سیستم فاضلاب شهری کرمان را راه اندازی نمی کنند ؟! حالا شما آب شیرینی که در کارواش ها و قالیشویی ها و فضای سبز استفاده می شود را هم به این حجم آب اضافه کنید!! چه رقمی می شود

به نظر شما مدیریت آب، در شهری که کمبود آب آشامیدنی دارد باید این چنینی باشد؟ آیا در شهری که کمبود آب آشامیدنی دارد مجوز ساخت  بزرگترین پارک آبی کشور در ماهان داده می شود؟ آیا شهری که کمبودآب آشامبدنی دارد کارخانجات فولاد و مس و پتروشیمی که جزو صنایع پرمصرف آب می باشند ساخته می شود؟! یا عاقلانه تراین است که کارخانجات در کنار دریای عمان و خلیج فارس ساخته شوند و میلیون ها نفر ازمردم مستعد و زحمت کش این مناطق مشغول به کار شوند و با توجه به خونگرمی و مهمان دوستیی که دارند پذیرای میلیونها نفر از سراسر ایران عزیز باشند؟! ??امنیت جنوب کرمان حاصل خون صدها شهید است که تفنگ را از دست اشرار و قاچاقچیان گرفته و بیل به دست آنان دادند تا با اشتغال به کشاورزی نان خود و خانواده را تامین نمایند.اکنون با خشک شدن چاه های آنها چاره ای جز روی آوردن به قاچاق و شرارت ندارند واگر تاکنون یک نفر قاچاقچی  بوده اکنون 5 فرزند او هم چاره ای جز روی آوردن به قاچاق و شرارت ندارند َو نزدیکی به مرزهای پر خطر جنوب و شرق کشور و نزدیکی به گروهک های سلفی و تکفیری  ، نگرانی مردم و مسوولان را بیشتر می نماید که مبادا از این فقر و تنگدستی سو استفاده کرده و مردم ما را با لقمه نانی جذب نمایند! ??آقای روحانی در شعارهای انتخاباتی خود بحران جازموریان پی برده و وعده احیای جازموریان را داد و ساخت سد صفارود و تونل انتقال آب کرمان مغایر با وعده های انتخاباتی ایشان می باشد.همیشه رسم بر این بوده که پس از وقوع یک فاجعه مسوولیت آنرا به گردن مردم و مسوولان پبشین می انداخته اند و به درستی می دانید که نسل های آینده وزارت نیروی دولت دوازدهم را مسوول نابودی جازموریان و نیمه جنوبی کشور خواهند دانست. بنابراین از هم اکنون این هشدار را به شما می دهیم که مسوولیت امنیتی، بهداشتی ، اقتصادی و اجتماعی  نه تنها جنوب کرمان بلکه  مردم نیمه جنوبی کشوربه عهده دولت دوازدهم است به یاد داریم که ریز گردهای جازموریان شهر بندرعباس و گلوگاه اقتصادی کشور را به تعطیلی کشاند و هرساعت تعطیلی چندین میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد آورد. ??بنا براین امروز همان فردایی است که آیندگان ما و شما را به بی مبالاتی و بی توجهی به محیط زیست و امنیت و اقتصاد متهم می کند  ??پس از همین امروز رسما" اعلام کنید که پروژه انتقال آب هلیل رود کاملا" منتفی است و حقابه زیست محیطی جازموریان رهاشود.


  

دزدی فقط بالا رفتن از دیوار مردم نیست
 وقتی پزشکی برای نفع رساندن به همکار و رفیق رادیولوژیست خود، بیمار بی خبر از همه جا را به او حواله میکنداین دزدی است
 وقتی راننده تاکسی مسافر شهرستانی ناآشنا را در شهر دور خودش می چرخاند و دو برابر کرایه میگیرداین دزدی است
 وقتی تعمیرکار ماشین با دست های چرب و چیلیه و درحالیکه عرق پیشانی اش را پاک میکند، برای تعویض یک پیچ از شما دویست هزارتومان میگیرد شما نمیدانید و تشکر هم میکنید، ولی خودش میداندحق العمل اش پنج هزار تومان استاین دزدی است.
 وقتی کارمند مملکت به جای کار میگوید سیستم قطعه و فیلم دانلود میکند می بیند این دزدی است
 دزدی فقط جیب بری توی اتوبوس نیستکارمندی که چند درصد بیشتر از فاکتور برای محل کارش درخواست میکند و یافروشنده در جایی دیگر تخفیفش میدهد نیز دزد است . دزدها هم همیشه روی دست شان خالکوبی های گنده ندارند و کاپشن خلبانی نمی پوشندقاضی هم وقتی خودرو و خانه اش هم را با زرنگی زیر قیمت میخرد و یا با لای قیمت میفروشد برای پرونده ای در گذشته امده یا اینده قرار است برسد  هم د زد است  ....               وزیر ووکیلی و کارمندی هم که میداند  سفر  خارجی و شرکت در همایشی که  هیچ منفعتی برای کشورش ندارد میرود و حق ماموریت به دلار میگیرد هم .... دزدها میتوانند بوی خوش ادکلن بدهندساعت گرانقیمت ببندندمیتوانند لباس مارک دار بپوشند و حرفهای قلمبه سلمبه هم پست کنند و بزننداما وقت و عمر مردم را بدزدندحتی مدیری که حقوق نجومی میدهد وحقوق نجومی میگیرد در حالی که میداند همتراز ش خیلی کمتر میگیرد دزد است  مسولی که یا بی عرضه است و زیر دستانش دزدی و کم فروشی میکنند ویا چشم پوشی از کم کاری زیر دستش میکند  هم دزد است .  معلمی هم که بهانه حقوق کم خوب درس نمیدهد و دانش آموزان را تشویق به کلاس خصوصی و جبرانی میکند هم دزد است  وقتی  به جای حل کردن مشکل مردم مدام وعده بدهی اعتماد آنها را می دزدید. و در ادامه ایمان و دین و باورش هم به خدا کمرنگ میشوداین دزدیست
وقتی استاد بدون مطالعه وارد کلاس میشود و برای پر کردن وقت کلاس از دانشجوها میخواهد یکی یکی بیایند و کنفرانس! بدهنداین دزدی است
وقتی همکارت، دوستت، رفیقت زحمات تو رو به نام خودش چاپ میکنه این یعنی دزدی
وقتی کارخانه داری به جای لیمواسید سیتریک می ریزد توی شیشهو به اسم آبلمیوی خالص به خلق الله میفروشداین دزدی است  .                 بیاییم همه از خدا بترسیم و....‌ تاکشوری بابرکت و الگو معرفی کنیم 
وقتی مامور بهداشتی اینها را می بیند و صورتش را آنطرف میکنداین دزدی است
وقتی زحمتهای یک گروه را بی اسم آنها در صفحه ات منتشر میکنی دزدی
دزدهای تابلوداردزدهایی که دست و پایشان را خالکوبی اژدها میکنندبه مراتب از دزدهای کت و شلوار پوش و ادکلن  زده شریف ترند
دزدی یعنیرشوه گیری از ارباب رجوع، دزدی یعنی به وسیله ی کسی به مقامی رسیدن و حق دیگران را خوردن...

دزدی نکنیم تا مملکتمان  اصلاح شود...احساس مسئولیت و وجدان داشته باشیم.. 


  

بنام خدا آب و تاثیرات اجتماعى آن ایران از دیر باز در جغرافیاى نیمه خشک قرار گرفته است ، لحاظا مثل اروپا ، چین یا ژاپن و کشورهاى جنوب شرقى آسیا و قسمتهاى اعظم امریکاى شمالى از یکنواختى بارندگى و آب فراوان در تمام سرزمین برخوردار نبوده است ، اب مختص دره ها ، جلگه ها و قسمتهایى که مختصات جغرافیایى اجازه حفر قنات را داشته ، آبهاى جارى از کوه هایى چون البرز و سلسله جبالهای زاگرس که باعث  جلب جمعیت و بتدریج افراد در انها اسکان یافته اند ، و چنین است اغاز قوم و قومیت ،از جایى که مکانهاى آب خیز ازهم دور بوده و امنیت هم در فلات پارس نبوده ، لحظا این جمعیتها هریک با خود زندگى کرده ، و در طول قرنها لحجه ، زبان ، باورها و مذهب و سنتهاى خود را پیدا کرده اند ، فرهنگ متفاوت از یکسو ، خوانین و روحانیون و صاحبان قدرت از سویى و هوس ازدیاد شوکت و جلال ازدیاد ثروت همیشه باعث مى شده است که به هم حمله و ثروت را تصاحب و ضمن قتل عام ، الباقى مردم ان قوم شکست خورده را بحیث نیروى کار به اسارت ببرند ، گاها از تشکیل چند قوم ، و قبیله تشکیل حکومت مرکزى داده مثل شاه اسماعیل صفوى که با اتحاد طوایف مختلف شاملو ، استجانلو ، قاجار ، تکلو و افشارها در سن 13 سالگى بقدرت رسید ، این قدرتهاى مرکزى با قدرت و کشتار ادامه حیات داده و همیشه بر سر مناطق حتى کم آب باهم جنگیده اند و این جنگها همیشه با تخریب سیستم هاى ابیارى همراه بوده و این تخریبات بسیار کلان بر سر آب ، باعث مرگ روحیه پرسشگرى ، و این خصلت عدم پرسشگرى باعث عدم رشد عقلانیت در ما مردم شده است  ، چنانکه یکى از جهانگردان  بنام شاردان مى نویسد دردروازه اصفهان دیدم دو تاجرتنباکو که چند شتر تنباکو که از روستا بشهر اورده بودند بشدت شلاق مى زنند و بار راهم آتش زده و معدوم کردند ، علت  : تغییر دستور شاه که تجارت توتون را یکماه پیش ممنوع کرده بود ، الان هم پنج هزا تن هندوان ودوهزار تن میوه دیگر به دلیل  تغییر مقررات گمرکى در هفته اخیر ،در بندر عباس در حال گندیدن است   ،
 روحیه دروغ دوستى ، تملق قهرمان پرستى و این روحیه باعث شده مردم بدنبال هر درویش و قلندرى (( در زمان حاظر دکتر ،مهندس وفیلسوف و دانشمندى )) راه افتاده و در نتیجه رژیم ها خودرا متزلزل ببینند ، لهذا تا جایى که مى توانند مى کشند و ثروتهاى ملى را به غارت مى برند ، بدین اسباب است ، که توجه مردم به جناح مقابل جلب و اعتقاد اینان به  مذهب و تقلید  بسیار قوى و عمیق است ،  و فکر مى کنند حال که از دنیا محرومند ، آخرت را حفظ کنند ، 
براى روشن شدن این مساله ، به نزولات یکسان در ارپا ، امریکا و دیگر کشورها که بنگریم ، اقوام و مذاهب کوچک و خورده ریز نمى بینیم، اگر هست نژادهاى مختلفند که با قوم و قوم گرایى تفاوت فاحشى دارد ، 
در سالهاى  1300 بنا بر ضروریات سیاسى ، و ظهور کمونیست ، انگلیس اجازه  داد گروه افسران ملى گرا در یازده کشور بروى کار بیایند ، از جمله این کشورها ایران بود ، کار از صنعتى کردن نه مدرنیزه شروع شد و صنایع ضرورى مثل قند ، تنباکو ، پارچه بافى و مونتاژ شروع گردید ، مراحل دوم که صنعتى کردن سبک و نیمه سنگین بود بعلت کمبود آب خیزش چندانى نداشت و و مى توانم گفت با شکست مواجه شد ، با شکست صنعتى کردن و کمبود بیشتر آب ایران نتوانست مرحله عبور از سنت به مدرنیته را بگذراند ،  وعلیرغم صنایع و جاده ها وتغییر سیستم  ادارى ، ازنظر مدرنیته در ابتداى گذر زمان یا در قرن 16 میلادى یا 1300 خودمان  درجا میزد واز هُل دادن خویش رنجها برد و دردها کشید ،از طرفى پول نفت و تقسیم نا عادلانه ثروت باعث شد مردم در عین ثروت و رفاه ،   احساس. ظلم و تبعیض نموده و ناراضى شوند ، اگرچه در سالهاى آخر نظام پادشاهى دو ملیون کارگر کشور هاى همسایه و کارشناسان خارج در ایران مشغول کار بودند ، اما بعلت خشکسالى و کمبود آب دولت وقت نتوانست همان صنعت مونتاژ را توسعه کمّى  دهد ، نیروى جوان تازه وارد شده در سالهاى 1354 لغایت 1357 اکثرا بیکار و جویاى کار ماندند ، که یکى از دلایل تکرار مى کنم  حضورتون ، یکى از دلایل انقلاب وجود همین خیل عظیم نیروى جوان بیکار بودند ، این نیروى جوان بعد از انقلاب به استخدام ادارات و اورگانهاى تازه تاسیس در آمدند و مستخدمین دولت از  700 هزار به بیش از دو ملیون رسید ، که خود تاثیرات عمده اى در سیستم اجتماعى ما گذاشت ، از جمله زندگى تجملى گروهى و فقر مطلق گروهى دیگر و اختلاف طبقاتى و هجوم روستائیان با آب وبدون آب،به شهرها،26 شهریور 1397 با احترام دکتر حسن ت نوقابىقسمت سوم : تاثیر کم ابى در چهل ساله معاصر و  برانداز افق ایران در اینده نه چندان دور 


  

آب تنی در قانون!
‎امید بزرگ حداد، آرمان اولیا زاده ??
روزنامه شرق (سه شنبه 1 خرداد 97)
 مسائل و مشکلات تامین آب و راهکارهای برخورد با آنها از دیرباز در سرزمین ایران وجود داشته است. آنچنان که شیخ بهایی با طومار خود بسیاری از مشکلات حوضه زاینده رود را حل کرد و حقابه های مردم را به نسبت نیاز آنها تامین کرد.
 اما چه در زمانی که توسعه کشاورزی باعث افزایش نیاز به آب و بهره برداری بی رویه از چاه­های آب زیرزمینی شد و چه زمانی که هجوم صنایع به منابع آب باعث کاهش منابع آبی کشور شد، شاهد ارجاع به قانون برای رفع اختلافات بودیم. اما ظاهرا قوانین موجود این اجازه را به مصرف کنندگان داده اند تا بسته به نیازشان هر طور تمایل دارند با آب رفتار کنند. گاهی با برداشت بی رویه و پرداخت خسارت به سایرین و گاهی با دریافت مجوز قانونی برای چاه­هاییکه تا دیروز غیرقانونی بودند!

 اگر چه قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال 1361 مجلس شورای اسلامی به عنوان اصلی ترین مرجع حفاظت از آب است، اما ابهامات این قانون نیز در هر زمانی باعث دست اندازی عده ای از آب بران به منابع آبی کشور شده است. همچنین "شورای عالی آب" نیز با هدف رفع کاستی های قوانین موجود و حل یا دست کم کاهش مشکلات آب، قانون بر قانون اضافه کرد. اما نه تنها مشکلی حل نشد، بلکه دیگر حتی آب زیادی برای مصرف باقی نمانده است! به نظر می رسد در زمانی که ما مشغول وضع قوانین جدید و آب تنی در قوانین هستیم با سرعت زیادی شاهد از بین رفتن همان آبی هستیم که داریم برایش قانون می­گذاریم. به بیان دیگر در حال برنامه ریزی برای چیزی هستیم که دیگر وجود خارجی ندارد.
 اما آیا توجه به این نکته که بهره برداری از هر حوضه باید متناسب با ظرفیت آن باشد، خود به تنهایی نمی­تواند هدایتگر مدیریت منابع آب کشور باشد؟ یادمان باشد که در گذشته تنها بفکر توسعه، بدون توجه به منابع لازم آن بودیم و این روند معیوب را به قیمت از بین رفتن اندک منابع آبی باقی مانده ادامه دادیم. به عبارتی همواره در حال مقابله با طبیعتی بوده ایم که سالیان دراز منابع خود را بدون توقع و محدودیت در اختیار ما قرار داده است و اکنون نیز او را موظف می کنیم که مطابق میل ما عمل کند، در غیر اینصورت ما می دانیم و طبیعت! به طور مثال برنامه ریزی برای انجام انتقال آب بین حوضه ای نیز تحمیل بار جدید به حوضه ای است که از فرط استیصال در حال نابودی است و شلیک تیر خلاصی است برای پایان دادن به یک تلخی بی پایان!

 لذا عدم وجود نگاه همه جانبه در وضع قوانین، توجه نداشتن به آثار قانون بر طبیعت، عدم وجود ساز و کار دقیق اجرایی قوانین، تضاد قوانین جدید با قوانین عرفی موجود و قوانین قبلی، وضعیت قوانین موجود در منابع آبی کشور را به کلافی سردرگم تبدیل کرده که نیازمند طرحی نو است!
فقط کافی است بیندیشیم که قوانین ما در جهت حفظ منابع آب بوده است یا در تضاد با منافع طبیعت.


  

بی‌تدبیری مسؤولان و زمین‌گیر شدن کشاورزان در جنوب کرمان
پایین بودن قیمت محصولات، کشاورزان پنج شهرستان جنوبی کرمان و همچنین عدم حمایت دولت از این کشاورزان همه ساله موجب متضرر شدن این قشر ضعیف و زحمتکش در این منطقه شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، با توجه به بالا بودن هزینه تولید محصولات کشاورزی در جنوب کرمان، عدم حمایت دولت در خرید تضمینی محصولات و همچنین نبود بازار مناسب برای فروش محصولات کشاورزی همه ساله مسؤولان جنوب کرمان شاهد متضرر شدن این قشر زحمت‌کش هستند.
برداشت محصولات کشاورزی پنج شهرستان جنوبی کرمان کمتر از یک ماه است که آغاز شده و با توجه به شرایط مطلوب آب و هوا و همچنین وجود خاک حاصلخیز کیفیت مناسب دارد که این امر رضایتمندی مصرف کنندگان را در برگرفته است.
پنج شهر جنوبی کرمان یعنی کهنوج، قلعه‌گنج، منوجان، رودبار جنوب و فاریاب به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید انواع محصولات کشاورزی نظیر سیب‌زمینی، هندوانه، گوجه فرنگی، ذرت، گندم، خرما و ... است و زندگی بخش وسیعی از اهالی این دیار با کشاورزی گره خورده و چرخ اقتصاد زندگی آنها با کاشت و تولید محصولات کشاورزی می‌چرخد.
در سال‌های اخیر کشاورزی که می‌توان آن را شغل 80 درصد شهروندان پنج شهرستان جنوب کرمان نامید، چیزی غیر از خون دل برای این مردم زحمت‌کش نبوده و علاوه بر عدم حمایت دولت از کشاورزان، افزایش هزینه‌های تولید، کمبود منابع آبی، نبود سوخت کافی، خشکسالی پی در پی، وجود دلالان و ... موجب شده که این کشاورزان همیشه متضرر شوند.
حجت‌الاسلام احمد نجنو امام جمعه قلعه‌گنج با انتقاد از وضعیت بد کشاورزان در فروش محصولات خود گفت: قصه تکراری غم‌انگیز کشاورزان جنوب کرمان با بی‌برنامگی متولیان امر در زمینه قیمت‌گذاری گوجه فرنگی روزگار آنها را سیاه کرده است.
وی با اشاره به مشکلات هر ساله در زمینه قیمت محصولات کشاورزی بیان داشت: بی‌برنامگی و عدم تدبیر سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون روستایی در زمینه قیمت محصولات کشاورزی به حدی است که بسیاری از کشاورزان به دلیل ارزانی بیش از حد محصولات کشاورزی از زندگی ساقط شده‌اند.
نجنو با بیان اینکه ضعف مدیریتی در جنوب استان، کشاورزان را در بدهی‌ها غرق می‌کند، اظهار داشت: در حالی که پایه اقتصاد در جنوب کرمان، کشاورزی محسوب می‌شود، اما پس از سال‌ها هنوز مشکلات متعدد کشاورزان در جنوب کرمان در پس بی‌برنامه‌گی‌ها پا برجا مانده است که اگر این مشکلات از سوی متولیان امر که کاری از دستشان بر می‌آید رفع نشود با ورشکستگی کشاورزان آنها نیز پشیمان خواهند شد.

تعدادی از کشاورزان جنوب کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشتند: کشاورزی این منطقه با عدم مدیریت صحیح و بی‌توجهی مسؤولان جنوب کرمان در کنار بحث خشکسالی و تغییرات آب و هوایی به دلیل خشک شدن تالاب جازموریان و همچنین اجرای طرح‌های غیرکارشناسی در بحث کشاورزی در حال نابودی است.
امیر رئیسی یکی از هندوانه‌کاران این منطقه گفت: بی‌ثباتی و افت شدید قیمت محصولات کشاورزی از جمله گوجه و هندوانه در جنوب کرمان غیر قابل پیش‌بینی بوده و با عدم توجه دولت و مسؤولان مربوطه در بخش کشاورزی موجب متضرر شدن کشاورزان جنوب کرمان شده است.
این کشاورزان با انتقاد از عدم حمایت دولت از کشاورزان این منطقه بیان داشت: کشاورزان این منطقه هنوز نتوانسته‌اند از مدل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن عبور کنند که نتیجه آن هدر رفت آب و همچنین نیروی انسانی بوده که در این بخش دولت نتوانسته تسهیلات لازم را برای ایجاد کشاورزی نوین فراهم کند و یا اگر هم بوده با سیستم بروکراسی پیچیده روبه‌رو بوده و اکثر کشاورزان نتوانسته‌اند از آن استفاده کنند.
یک کشاورز جازموریانی نیز گفت: آیا این انصاف است یک کشاورز با هزاران خون دل محصولش را برداشت کند و در زمان فروش به‌دلیل عدم حمایت دولت در خرید محصولاتش در ماتم بنشیند، مسؤولان باید بدانند با عدم حمایت از محصولات کشاورزی فقط راه را برای روی آوردن جوانان به شغل‌های کاذب باز کرده‌اند
.
.................................
گزارش از عباس محمدی
...............................
castlenews 


  
+ وتا


+ سلام


+ سلام






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ