سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
صدای پنج گنج جنوب، نجات هلیل، احیای جازموریان
صدای پنج گنج جنوب ( قلعه گنج، کهنوج، رودبار، منوجان، فاریاب) دغدغه‌ها، خواسته‌ها، مشکلات و مطالبات خود را برای ما بفرستید تا به گوش مسئولین برسانیم! مشخصه تلگرام جهت تماس: https://t.me/rashedjahangiri
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 65
کل بازدید : 113037
کل یادداشتها ها : 71
خبر مایه


بی‌تدبیری مسؤولان و زمین‌گیر شدن کشاورزان در جنوب کرمان
پایین بودن قیمت محصولات، کشاورزان پنج شهرستان جنوبی کرمان و همچنین عدم حمایت دولت از این کشاورزان همه ساله موجب متضرر شدن این قشر ضعیف و زحمتکش در این منطقه شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، با توجه به بالا بودن هزینه تولید محصولات کشاورزی در جنوب کرمان، عدم حمایت دولت در خرید تضمینی محصولات و همچنین نبود بازار مناسب برای فروش محصولات کشاورزی همه ساله مسؤولان جنوب کرمان شاهد متضرر شدن این قشر زحمت‌کش هستند.
برداشت محصولات کشاورزی پنج شهرستان جنوبی کرمان کمتر از یک ماه است که آغاز شده و با توجه به شرایط مطلوب آب و هوا و همچنین وجود خاک حاصلخیز کیفیت مناسب دارد که این امر رضایتمندی مصرف کنندگان را در برگرفته است.
پنج شهر جنوبی کرمان یعنی کهنوج، قلعه‌گنج، منوجان، رودبار جنوب و فاریاب به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید انواع محصولات کشاورزی نظیر سیب‌زمینی، هندوانه، گوجه فرنگی، ذرت، گندم، خرما و ... است و زندگی بخش وسیعی از اهالی این دیار با کشاورزی گره خورده و چرخ اقتصاد زندگی آنها با کاشت و تولید محصولات کشاورزی می‌چرخد.
در سال‌های اخیر کشاورزی که می‌توان آن را شغل 80 درصد شهروندان پنج شهرستان جنوب کرمان نامید، چیزی غیر از خون دل برای این مردم زحمت‌کش نبوده و علاوه بر عدم حمایت دولت از کشاورزان، افزایش هزینه‌های تولید، کمبود منابع آبی، نبود سوخت کافی، خشکسالی پی در پی، وجود دلالان و ... موجب شده که این کشاورزان همیشه متضرر شوند.
حجت‌الاسلام احمد نجنو امام جمعه قلعه‌گنج با انتقاد از وضعیت بد کشاورزان در فروش محصولات خود گفت: قصه تکراری غم‌انگیز کشاورزان جنوب کرمان با بی‌برنامگی متولیان امر در زمینه قیمت‌گذاری گوجه فرنگی روزگار آنها را سیاه کرده است.
وی با اشاره به مشکلات هر ساله در زمینه قیمت محصولات کشاورزی بیان داشت: بی‌برنامگی و عدم تدبیر سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون روستایی در زمینه قیمت محصولات کشاورزی به حدی است که بسیاری از کشاورزان به دلیل ارزانی بیش از حد محصولات کشاورزی از زندگی ساقط شده‌اند.
نجنو با بیان اینکه ضعف مدیریتی در جنوب استان، کشاورزان را در بدهی‌ها غرق می‌کند، اظهار داشت: در حالی که پایه اقتصاد در جنوب کرمان، کشاورزی محسوب می‌شود، اما پس از سال‌ها هنوز مشکلات متعدد کشاورزان در جنوب کرمان در پس بی‌برنامه‌گی‌ها پا برجا مانده است که اگر این مشکلات از سوی متولیان امر که کاری از دستشان بر می‌آید رفع نشود با ورشکستگی کشاورزان آنها نیز پشیمان خواهند شد.

تعدادی از کشاورزان جنوب کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشتند: کشاورزی این منطقه با عدم مدیریت صحیح و بی‌توجهی مسؤولان جنوب کرمان در کنار بحث خشکسالی و تغییرات آب و هوایی به دلیل خشک شدن تالاب جازموریان و همچنین اجرای طرح‌های غیرکارشناسی در بحث کشاورزی در حال نابودی است.
امیر رئیسی یکی از هندوانه‌کاران این منطقه گفت: بی‌ثباتی و افت شدید قیمت محصولات کشاورزی از جمله گوجه و هندوانه در جنوب کرمان غیر قابل پیش‌بینی بوده و با عدم توجه دولت و مسؤولان مربوطه در بخش کشاورزی موجب متضرر شدن کشاورزان جنوب کرمان شده است.
این کشاورزان با انتقاد از عدم حمایت دولت از کشاورزان این منطقه بیان داشت: کشاورزان این منطقه هنوز نتوانسته‌اند از مدل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن عبور کنند که نتیجه آن هدر رفت آب و همچنین نیروی انسانی بوده که در این بخش دولت نتوانسته تسهیلات لازم را برای ایجاد کشاورزی نوین فراهم کند و یا اگر هم بوده با سیستم بروکراسی پیچیده روبه‌رو بوده و اکثر کشاورزان نتوانسته‌اند از آن استفاده کنند.
یک کشاورز جازموریانی نیز گفت: آیا این انصاف است یک کشاورز با هزاران خون دل محصولش را برداشت کند و در زمان فروش به‌دلیل عدم حمایت دولت در خرید محصولاتش در ماتم بنشیند، مسؤولان باید بدانند با عدم حمایت از محصولات کشاورزی فقط راه را برای روی آوردن جوانان به شغل‌های کاذب باز کرده‌اند
.
.................................
گزارش از عباس محمدی
...............................
castlenews 


+ وتا


+ سلام


+ سلام






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ