سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
صدای پنج گنج جنوب، نجات هلیل، احیای جازموریان
صدای پنج گنج جنوب ( قلعه گنج، کهنوج، رودبار، منوجان، فاریاب) دغدغه‌ها، خواسته‌ها، مشکلات و مطالبات خود را برای ما بفرستید تا به گوش مسئولین برسانیم! مشخصه تلگرام جهت تماس: https://t.me/rashedjahangiri
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 10
کل بازدید : 112784
کل یادداشتها ها : 71
خبر مایه


آخرین خبر : راهکارهایی برای عبور کشور از «بحران آب» 

تاریخ انتشار: 97/01/05 21:30

 سیناپرس/ علی محمد شاعری؛ سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در حال حاضر میزان مصارف ما از میزان منابع آب کشور بیشتر شده است و وظیفه اصلی حاکمیت و مدیریت آب این است که تقاضای آب را با عرضه متناسب کند. معنای سازگاری با خشکسالی نیز تنظیم عرضه و تقاضا است. این یک وظیفه همگانی است و همه باید دست به دست هم داده و مصارف خود را به گونه ای تنظیم کنیم که با میزان نزولات جوی و ذخایر آبی کشور متناسب باشد.
وی افزود: متاسفانه به علت مصرف بی رویه آب، کشور دچار تنش شدید آبی شده و هم اینک بسیاری از استان ها در معرض پدیده خشکسالی و بی آبی و بیابان زایی قرار دارند. اگر می خواهیم کشور از این وضعیت عبور کند باید چند تصمیم مهم بگیریم.
شاعری تصریح کرد: اولین تصمیم این است که در حوضه هایی که مصرف آب بالاست نسبت به هوشمندسازی مصرف در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی اقدام جدی انجام دهیم. برای این منظور بایستی از فناوری های نوین بهره بگیریم و آن را جایگزین روش های سنتی با بهره وری بسیار پایین کنیم. بر این اساس، برنامه ششم توسعه تکلیف کرده که سالانه در 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، سامانه های نوین آبیاری جایگزین روش های سنتی شود.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، اجرای سریع پروژه های تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب را دومین اقدام اساسی برشمرد و اظهار کرد: الان حدود 40 درصد از فاضلاب کشور تصفیه می شود و حدود 20 درصد فاضلاب، بازچرخانی و دوباره وارد چرخه مصرف می گردد. این در حالی است که بسیاری از کشورهایی که دچار بحران آب نیستند، 100 درصد فاضلاب خود را تصفیه می کنند. طبق تکلیفی که در برنامه ششم بر عهده دولت گذاشته شده است می بایست حداقل سالی 5 درصد شبکه فاضلاب کشور ارتقا پیدا کند که این تکلیف قانونی در حال حاضر انجام نمی شود.
وی ادامه داد: سومین اقدام این است که از آب های غیرمتعارف مثل آب خلیج فارس که به دریای آزاد متصل است استفاده کرده و آن را شیرین سازی کنیم. در آنجا هم دولت را مکلف کردیم که 30 درصد آب شرب مورد نیاز استان های ساحلی در جنوب کشور با فرآیند شیرین سازی آب دریا تامین شود.
شاعری، اصلاح فرهنگ مصرف آب را چهارمین اقدام دانست و گفت: هم اینک سرانه مصرف آب در کشور ما حدود 220 لیتر است. در یک کشور اروپایی مثل آلمان که میزان بارندگی 2 برابر ایران است، سرانه مصرف آب نصف کشور ما است. این بدان معناست که آنها روی الگوی مصرف، بازچرخانی آب و هوشمندسازی مصرف آب در منازل و مزارع کار کرده اند. ما هم باید در بحث فرهنگ مصرف آب به گونه ای کار کنیم که الگو و سبک مصرف آبمان متناسب با شرایط کم آبی در کشور باشد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اهمیت تامین منابع مالی برای تحقق اهداف یادشده، تصریح کرد: دولت در لایحه بودجه سال 97 حدود 50 درصد اعتبارات بخش آب را کم کرده و شعارهای دولت در بخش آب تناسبی با اقداماتش ندارد. در حال حاضر 300 هزار هکتار از اراضی پایاب سدها به دلیل اینکه شبکه تکمیل نشده ندارند، از بی آبی رنج می برند. اگر در لایحه بودجه سال 97، اقدامی اساسی برای تکمیل شبکه پایاب سدها انجام می گرفت 300 هزار هکتار از اراضی که ساختمان سدشان تکمیل و آب پشت سد جمع شده است، امکان استفاده از این آب را پیدا می کردند.
بارش ها کم شده اما فرهنگ مصرف آب تغییر نکرده است!شمس الله شریعت نژاد؛ دیگر عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم در این زمینه گفت: متاسفانه مشکل آب در کشور حادتر از سال گذشته و سال های قبل شده است و هرچه زمان می گذرد به دلیل بروز خشکسالی و کمبود بارش، چالش کم آبی جدی تر می شود. این در حالی است که فرهنگ مصرف آب نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده است. این امر به یک تلاش همگانی به ویژه از سوی وزارت نیرو که مصرف آب را مدیریت می کند، نیاز دارد.
وی با ابراز رضایت از برنامه توسعه کشت گلخانه ای برای افزایش بهره وری در مصرف آب، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در بحث مدیریت، صنایع آب‌بر را به مناطق بیابانی که مردم برای تامین آب شرب هم مشکل دارند، انتقال دادیم. در صورتی که همه این صنایع می بایست در کنار دریا باشند همانطور که در همه کشورهای دنیا چنین است.
شریعت نژاد افزود: هم اینک مباحثی که در زمینه مدیریت آب مطرح می شود بر این موضوع اصرار دارد که آب را از مناطق دیگر انتقال دهند. در صورتی که باید در هر منطقه از کشور متناسب با میزان بارش و مزیت هایی که وجود دارد، صنایع مربوط به خود را احداث کنیم.
وی با اشاره به مصرف بسیار بالای آب در بخش کشاورزی، گفت: به نظر می رسد که ما باید از گونه های گیاهی استفاده کنیم که نیاز آبی کمتری دارند و در عین حال، فناوری هایی را به کار بگیریم که مصرف آب را کاهش می دهند. دیگر زمان آن گذشته که اراضی را به شکل سنتی توسعه دهیم و از آبیاری های سطحی با راندمان پایین استفاده کنیم.


منبع:آخرین خبر 


+ وتا


+ سلام


+ سلام






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ