سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
صدای پنج گنج جنوب، نجات هلیل، احیای جازموریان
صدای پنج گنج جنوب ( قلعه گنج، کهنوج، رودبار، منوجان، فاریاب) دغدغه‌ها، خواسته‌ها، مشکلات و مطالبات خود را برای ما بفرستید تا به گوش مسئولین برسانیم! مشخصه تلگرام جهت تماس: https://t.me/rashedjahangiri
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 12
کل بازدید : 112486
کل یادداشتها ها : 71
خبر مایه


183 هزار کیلومترمربع از مساحت کشور مستعد تشکیل آب های «حیات بخش»/جلوگیری از فرار آب زیرزمینی**
منابع آب «کارستی» از جمله منابع حیات بخش کشور در زمینه کاهش بحران آب است؛ از این رو محققان سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی مطالعاتی را در زمینه این منابع اجرایی کردند که به نتایج مهمی در این زمینه دست یافتند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، «کارست» پدیده ای در پوسته زمین است که آثار آن به صورت اشکال مختلف از قبیل حفره ها و غارها، در سطح و در زیر سطح وجود دارد. علت ایجاد آن به وجود شکستگی ها و قابلیت انحلال توده سنگ مربوط می شود که در نتیجه آن یک سیستم آب زیرزمینی می تواند شکل بگیرد.
بیش از 11 درصد از سطح کل کشور متشکل از واحدهای سنگی کربناته است که این سنگ ها در اثر درز و شکاف و انحلال در طول زمان زمین شناسی دارای فضاهای خالی و حفره هایی می شوند که به این پدیده «کارست» و به آبی که درون این سنگ ها جمع می شود، آب کارستی می گویند.
بیش از 25 درصد جمعیت جهان یا مستقیماً بر روی مناطق کارستی زندگی و یا آب شرب مورد نیاز خود را از منابع کارستی تأمین می کنند که برخلاف میزان دارایی آب های سطحی، ایران و کشورهای دیگر مانند چین، امریکا، اتریش و صربستان جزو کشورهای بسیار مستعد از لحاظ پتانسیل آب های کارستی هستند.
بسیاری از کشورهای دارای آب کارست 30 تا 40 درصد از مصارفآب شرب خود را از آب های کارستی تأمین می کنند که از مزایای استفاده از آب های کارستی به عنوان آب شرب می توان به افت تراز آب در آبخوان ها، جلوگیری از آفت آبخوان ها، دستیابی به آب های تجدیدپذیر باکیفیت مناسب از نظر شیمیایی اشاره کرد.
با توجه به اهمیت این منابع آبی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مطالعات کارستی را با استفاده از روش های نوین ژئوفیزیکی در دستور کار قرار داده است. نتایج این مطالعات می تواند تحولات عظیمی در مطالعات آب های کارستی و ژئوفیزیکی کشور ایجاد کند.

@bohranabiran



+ وتا


+ سلام


+ سلام






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ