سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
صدای پنج گنج جنوب، نجات هلیل، احیای جازموریان
صدای پنج گنج جنوب ( قلعه گنج، کهنوج، رودبار، منوجان، فاریاب) دغدغه‌ها، خواسته‌ها، مشکلات و مطالبات خود را برای ما بفرستید تا به گوش مسئولین برسانیم! مشخصه تلگرام جهت تماس: https://t.me/rashedjahangiri
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 38
کل بازدید : 112874
کل یادداشتها ها : 71
خبر مایه


جمع آوری شبنم برای آبیاری
 
Dew Water Irrigation (plastic irrigation trays)

برخی مناطق جهان از جمله کشور ایران تاریخ بس طولانی در کمبود آب داشته و گاهی کشاورزان توانسته اند با خشکی مبارزه کرده و با حد اقل آب زراعت یا باغبانی خوبی داشته باشند در مناطق نیمه خشک با بارندگی حدود 500 میلیمتر یا کمتر گاهی آب نه تنها برای کشاورزی بلکه برای مصارف زندگی شهری یا روستایی نیز کافی نیست، ولی شرایطی آب و هوا طوریست که اختلاف دمای روز و شب بالا بوده و اغلب شبنم تشکیل می گردد. قطرات شبنم در زمان بسیار کوتاه تبخیر شده و از محیط خارج می شوند.
طرح جدید آبیاری سینی های پلاستیکی در بسیاری از موارد جوابگوی محدودیت منابع آب می باشد. البته این تکنیک می تواند مکمل آبیاری های معمول مثل فارو یا تحت فشار بوده و یا به تنهایی برای رویش برخی گیاهان بوته ای یا درختی بکار رود. این روش در واقع نوعی جمع آوری شبنم می باشد که از یک وسیله بسیار ساده تشکیل شده. سینی ها معمولا از مواد بازیافتی بوده که بعد از خراب شدن نیز قابل بازیافت می باشند. از سویی بواسطه سردی و صاف بودن سطح آن شبنم روی سینی تشکیل و به داخل قیف جریان می یابد. برای باغات میوه شرایطی به وجود می آورند که علف های هرز نیز بواسطه نرسیدن نور خورشید کنترل می گردد (سطح هر سینی به اندازه سطح تاج پوشش گیاه است). از سویی مواد غذایی گیاهان (کودها)  نیز می تواند توسط سینی به شکل قیف مستقیمل به گیاهان می رسد. وقتی اختلاف دما بین روز و شب به 12 درجه سانتیگراد میرسد معمولا شبنم تشکیل شده و مقدار قابل توجهی آب با قیف به ریشه گیاه میرسد.


باتشکر از جناب دکتر بیرودیان
بروزترین و کاربردی ترین اطلاعات حوزه مهندسی آب
@water_engineering_Science


+ وتا


+ سلام


+ سلام






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ